woensdag, 27 september 2017

WE ZIJN IN DE BEWUSTE VISWEEK

Bewuste+visweekkopie.jpg

Van 25 september tot 1 oktober is het voor de derde keer Bewuste Visweek.

In België nemen grote supermarkten actief deel aan de Bewuste Visweek, onder andere Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Lidl, Okay en Spar. Naast de supermarkten doen ook diverse voedingsbedrijven en fastfoodketens mee aan het initiatief.

Die week, georganiseerd door WWF en de onafhankelijke keurmerken MSC en ASC, staat in het teken van duurzame visserij en verantwoorde viskweek. Het overgrote deel van de gemonitorde visbestanden wereldwijd staat onder druk. Uit cijfers van de VN blijkt dat meer dan 31 procent van de commerciële visbestanden overbevist is. Dat heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de vissen, maar ook voor het leven in de zee en oceaan. 

Met de Bewuste Visweek willen verschillende organisaties aandacht vragen voor de problematiek. Wie kiest voor vis, schaal- en schelpdieren die duurzaam gekweekt zijn, en dus het ASC- en MSC-keurmerk dragen, kan een verschil maken. Hoe groter de vraag naar vis met dit label, hoe groter de prikkel voor vissers en kwekers om hier rekening mee te houden, zeggen ze. "De keuze voor MSC-gecertificeerde vis heeft sinds 1997 al tot meer dan 1.200 gedocumenteerde en tastbare verbeteringen van de visserij geleid." Het gaat dan bijvoorbeeld om afspraken om visvangst te beperken, minder bijvangst door nieuwe vangsttechnieken en het ontzien van kwetsbare leefgebieden.

 "De grote deelname van de Belgische retail toont dat de markt klaar is voor de omschakeling naar duurzaam en verantwoorde vis en dat de consument hier steeds meer naar vraagt”, zo klinkt het. “Deze campagne wil die omschakeling aanmoedigen en daarmee de verduurzaming van gevangen en gekweekte vis een flinke duw in de rug geven."